Friday 18 May 2012

MEMBANGUNKAN DAN MEMULAKAN PERNIAGAAN

 

Sebelum memulakan perniagaan, terdapat beberapa pertimbangan penting yang perlu diberi pertimbangan dan perhatian oleh para usahawan antaranya ialah:

1. Kemampuan Diri
- Seseorang usahawan perlu menilai dan mengukur kemampuan dirinya terlebih dahulu sebelum memulakan perniagaan.
- Penilaian diri biasanya diukur melalui pengalaman yang dimiliki, pengetahuan dan bidang khususnya dalam bidang perniagaan yang diceburi. 
- Berkeupayaan untuk mendapatkan modal, mempunyai minat, daya tahan dan kesungguhan yang tinggi untuk memulakan perniagaan.
 
2. Modal dan Kedudukan Kewangan
- Sebelum memulakan perniagaan, usahawan perlulah mempunyai sejumlah modal permulaan yang mencukupi bagi menampung kos perbelanjaan permulaan untuk sesebuah perniagaan yang ingin dibuka.
- Antara perbelanjaan permulaan yang perlu diambil kira oleh usahawan seperti membayar gaji pekerja, bil elektrik, air dan telefon, kos untuk membeli bahan mentah, membayar sewa bangunan atau pejabat, membeli kelengkapan pengeluaran dan sebagainya.
- Sumber-sember alternatif yang digunakan oleh usahawan untuk menampung kos permulaan perniagaan seperti meminjam wang daripada ahli keluarga atau sahabat handai ataupun meminjam wang daripada bank.


No comments:

Post a Comment